Google Website Translator Gadget

duminică, 25 octombrie 2009

Etnie și națiune

Călătorești cu gândul în trecut, îi întâlnești, îi vezi, îl vezi cu ochii minții, îi numești, îi pomenești, le descrii faptele firea. Îi reînvii în sufletul tău. Lumea morților de foarte de demult, a fantomelor trebuie că este o lume străină, înfricoșătoare. Selectezi din ea oameni cu  care ai o empatie, un mod de-a fi, de-a simți, de-a vorbi asemănător. Sunt membrii dispăruți ai etniei tale, susțineți același patrimoniu de valori fundamentale, credeți, vă însuflețiți la fel în a trăi. De fapt sunteți împlicați într-un fel aparte, cel mai intens, în crearea, conservarea și acumularea acelor valori. Înainte de a fi o comunitate între vii, între vii și morți, etnia nu este decât un mod de existența în timp a acelor valori.

O comunitate axată pe valori are cu siguranță niște elite, dar structura ei încă nu este politică. Pentru că politica, îndeosebi cea modernă,  este putere pură, impunere de comportamente, este organizarea rezultată din aceasta. Orice metodă este acceptată pentru a aduce mulțimea la ascultare: manipularea, șantajarea, escrocarea, prostituarea, înjosirea, până nu se trece pe palierul umător al constrângerii, al puterii militare. Națiunea este o astfel de comunitate politică, este totalitatea cetățenilor unui stat modern, și sunt, mai ales în Europa Centrală și de Sud-Est, națiuni care se folosesc de etnie cu scop manipulativ pentru a crea solidarități și identități naționale. Astfel etnia însăși este pervertită, trecutul ei este deformat, falsificat, se selectează din el numai ce ar putea folosit întăririi solidarității naționale, gloriei națiunii. Originea etniei este substituită cu surogatul originii națiunii, etnia devine o proiecție în trecut complet falsă, mitică a națiunii prezente, contemporane.

Este doar o formă de subjugare a trecutului, a probelor istorice de către trufia prezentului. Motivele abordării trecutului nu sunt date de continuarea lui, ci de probleme ale prezentului, de nevoia justificării prezentului sau de fuga din el într-o lume a închipuită, trecutul fiind un  bun pretext pentru  așa ceva. Nu toate cunoașterile istorice sunt deformante. Nu numai etnia continuă trecutul, sunt o multitudine de tendințe care nu pot fi înțeles decât în timp. Cunoașterea istoriei generale, a istoriei altor fenomene sociale poate ajuta istoriei etniei, aprofundării solidarității și identității etnice.

Se emit multe idei, inclusiv din acelea care țin de adevărul istoric. Se răspândesc, însă, numai acelea pentru care societatea este pregătită să le asimileze. Nu rareori o minciună are un considerabil mai mare ecou social. Se spune că motorul cu aburi a fost descoperit în antichitate; a căpătat însemnătate socială numai când societatea a fost pregătită prin economia capitalistă de piață să-l fabrice, să-l utilizeze. Trecutul este subordonat prezentului, știința istorică - intereselor, nevoilor, întrebărilor contemporaneității.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu